zaterdag 3 oktober 2015

Het Monster Van Loch Ness

Nick Monshouwer
Bij deze opdracht moesten we een Ansichtkaart maken van het monster van Loch Ness. Door middel van afsnijding moest het monster dichtbij lijken.

Betekenis: Bij de bespreking hebben we het over grote zeemonsters gehad. We kwamen gezamenlijk met de klas tot de conclusie dat monsters in de zee eng zijn omdat; ze scherpen ongelijke tanden hebben, groot zijn, hun huid lijkt op hun omgeving en een hele ruwe huid hebben.

Vorm: ik heb de achterkant van het monster afgesneden zodat hij meer dichtbij lijkt. Ook heb ik een dip techniek gebruikt om zijn huid een monsterachtig te visualiseren. Deze technieken vond ik ook heel erg belangrijk bij het duidelijk maken van de opdracht.

Materie: Ik heb gewerkt met Ecoline en Oost-Indische inkt. Het gebruiken van Oost-Indische inkt was niet nieuw voor mij. Maar toch blijf ik het lastig vinden om ermee te werken. Omdat je heel erg detail gericht moet werken. terwijl ik meer ben van abstract. Met Ecoline heb ik nog nooit gewerkt en wist hierdoor ook niet hoe je er mee moest werken. Dus hiermee kon ik heel veel experimenteren.
Potjes geuld met Ecoline
Oost-Indische inkt en
kwasten/kroonpennen













Beschouwing: ik heb me laten inspireren door verschillende afbeeldingen die ik heb gevonden op internet. Deze beelden zijn voor mij ook een goed voorbeeld voor een zeemonster. Het vertalen van deze plaatjes naar een tekening naar met afsnijding vond ik nog wel moeilijk.
Inspirerende afbeelding 1


Inspirerende afbeelding 2









Werkwijze: Ik had nog nooit gewerkt met Ecoline dus hier heb ik nieuwe technieken geleerd zoals het werken met water en Ecoline. Ook heb ik geleerd dat je met Oost-Indische inkt kan deppen.
Ecoline moet je laten 'vloeien' met het water en niet exact willen zetten met kwast. Dit vond ik moeilijk om op de goede manier te vertalen op papier

Onderzoek: ik begon met een schets wat voor beeld ik in mijn hoofd had (proces 1). Helaas zag dit er niet zo uit als dat ik het in gedachten had. Dus probeerde ik het vanaf een ander perspectief te tekenen (proces 2). Dit heb ik zo lang gegumd en hertekend tot ik er tevreden mee was. Toen heb ik met Oost-Indische inkt de potloodlijnen overgetrokken (proces 3). Uiteindelijk heb ik mijn monster zijn huid geaccentueerd met Ecoline en Oost-Indische Inkt.
Proces 1 'Monster van Loch Ness'
Proces 2 'Monster van Loch Ness'






 



Proces 3 'Monster van Loch Ness'
Wat is er goed gegaan? ik vind dat het monster er daadwerkelijk eng uitziet met zijn bek vol tanden. Daarnaast heb ik de goede maat afsnijding gebruikt waardoor hij dichtbij lijkt. Zijn huid vind ik er ook eng uitzien doordat het er erg ruw uitziet.

Wat kon er beter? Ik vind dat het oog niet goed gelukt. Het lijkt niet op het oog van een reptiel. Hier had ik beter aandacht aan kunnen besteden. Het bootje boven het monster had ik duidelijker in beeld kunnen brengen. Dit was namelijk op het laatste moment bedacht, maar ik had beter het niet kunnen doen of meer tijd aan kunnen besteden.

Maar over het algemeen ben ik zeer tevreden over het eindresultaat