woensdag 7 oktober 2015

De Bozbezbozzel

Nick Monshouwer (In samenwerking met Daan Prins)
Bij deze opdracht moesten we een mythologisch (niet bestaan) dier maken door middel van een ruimtelijke constructie. Dit mag alleen met karton en een mes. Bij deze opdracht komt dus geen lijm en/of schaar bij te pas.

Eindresultaat van de opdracht
Betekenis: We hebben verschillende dieren gecombineerd. Zo heeft Dorkey (de naam van ons mythisch wezen); het schild van een schildpad, de kop van een stier, de tanden en de vinnen van een haai, de veren van een adelaar en de staart van een vis. Dit hebben we gecreëerd van beelden van andere mythische wezens.

Vorm: We hebben de vleugels/vinnen van Dorkey bewerkt. Hierdoor lijkt alsof hij kan vliegen maar ook goed kan zwemmen want door deze gleuven kan Dorkey goed in water en lucht manoeuvreren. Ook de gestroomlijnde vorm van het dier kan je ook zien dat hij zich goed kan verplaatsen in de lucht en in het water.
Dorkey is bijna af
Materie: We hebben met vier soorten karton gewerkt. Dit is ook terug te zien aan de kleur van het karton. Namelijk; wit (vleugels)(dun karton, makkelijk buigbaar), zwart (kop)(dikker karton, moeizaam buigbaar), donkergrijs (lijf)(nog dikker karton, amper buigbaar) lichtgrijs karton (staart)(dik karton, niet buigbaar). Dit karton mocht je volgens de opdracht alleen maar bewerken met een mes. Je had twee verschillende messen namelijk: een stanleymes en een breekmes. We hadden niet echt meer materiaal nodig om dit project te laten slagen. Dit mocht ook niet want dat zouden we ons niet aan de opdracht houden.

Beschouwing: We hebben ons laten inspireren door twee andere mythische wezens namelijk de Griffioen en de Minotaurus. Alleen miste we nog het zwemaspect van het dier. Dus zochten we een geschikt zeedier en zo kwamen we uit op de schildpad. In deze plaatjes zijn de uiterlijke kenmerken van de de dieren uitstekend zichtbaar.
Minotaurus
Een Griffioen
Een Schildpad


Werkwijze: Daan en ik hadden allebei al eens met karton gewerkt. Daarnaast heb ik vroeger op de middelbare school gewerkt met ruimtelijke constructies, ook zonder lijm, dus ik had al enige basiskennis. De techniek die we bij de vleugel hadden toegepast was wel nieuw voor mij. Ik vond dat dit een erg mooi resultaat gaf.

Onderzoek: De tactiek bij deze opdracht was dat we eerst opschreven wat ons dier moest kunnen. Namelijk zwemmen en vliegen. Daarna schreven we allemaal uiterlijke kenmerken van ons dier op papier schreven. Met als inspiratie de schildpad, Minotaurus en Griffoen. Met deze kenmerken hebben we samen een tweedimensionale schets gemaakt van ons dier.
Uiterlijke kenmerken van Dorkey
Tweedimensionale schets van Dorkery
Door deze tekening kregen we een idee hoe ons dier er uit ging zien. Maar hoe gingen we het dier driedimensionaal in elkaar zetten? We gingen de vormen die we hiervoor nodig hadden. uittekenen op papier zoals het lichaam, de kop en de hoorns. 
Onderdelen die nodig zijn om het project tot stand te komen
Hierna besloten we toch dat we aan de gang moesten. We hadden een simpele taakverdeling; Daan het lijf en de vleugels/vinnen en ik de kop, de staart en de hoorns. De kop heb ik uitgesneden door het karton dubbel te vouwen en dan één keer het hoofd uit te snijden. Zo heb je twee dezelfde hoofden.
Daan had een gleuftechniek gebruikt waardoor het lijf goed bleef zitten. De taakverdeling verliep vervolgens vlekkeloos. Elke keer wanneer er een onderdeel uitgesneden was en klaar om toe te voegen aan het lijf, bespraken we samen hoe we hem tactisch in elkaar konden zetten.
Twee hoofden uitgesneden
Gleutechniek voor het lijf

Bezig met de vinnen/vleugels
Het lijf is af










Wat ging er goed? Het vertalen van een tweedimensionale schets naar een driedimensionale constructie. Ik vind het eindresultaat namelijk heel erg lijken op de schets aan het begin.

Wat kon er beter? De details van het dier konden iets beter. Want de vormen en contouren zijn erg duidelijk, maar de details van het dier zoals het oog konden beter worden uitgewerkt.


Uiteindelijk zijn Daan en ik erg enthousiast over het eindresultaat!