vrijdag 30 oktober 2015

Monument der wachtende

Nick Monshouwer

Bij deze opdracht moesten we met chamotteklei een beeld van een persoon boetseren met een wachtende houding. Dit doe je door te boetseren vanuit een stuk. Het beeld moet vanaf alle kanten vorm hebben. Er moet duidelijk zichtbaar zijn wat voor type wachter het persoon is bijvoorbeeld: geërgerd, kalm, moe enzovoort en misschien zelfs waarop hij of zij op wacht, 
Eindresultaat van de opdracht. 
Betekenis: Ik heb dit beeld geboetseerd vanuit één geheel stuk. Mijn doel voordat ik begon te boetseren was het maken een gefrustreerde wachtende man. Maar naarmate ik verder werkte werd het een hoopvol wachtend figuur. 

Vorm: Het figuur heeft een klein kind in zijn armen, dit weergeeft extra de hoopvolle houding van het figuur. Ook de houding die het figuur heeft beeld uit dat het figuur heel hoopvol wacht. Het figuur heeft namelijk zijn armen netjes over elkaar heen. Het figuur heeft ook een hele open houding naar zijn kind maar ook naar de rest. Het figuur zijn gezichtsexpressie zegt ook heel veel over hem. Deze is door de neutrale uitstraling erg vriendelijk en rustgevend. Nog een reden dat je duidelijk ziet dat het figuur hoopvol aan het wachten is.

Materie: Er is maar gewerkt met een soort materiaal en dat is chamotteklei. Er was rode en grijze chamotteklei tot onze beschikking. Ik heb alleen maar gewerkt met de grijze chamotteklei omdat je hierdoor beter en mooier ziet dat het een geheel is. Het gezicht van het figuur heb ik bewerkt met een hout bot mes. 

Beschouwing: Als voorbereidende opdracht heb ik verschillende foto's van wachtende mensen bekeken.
bron voor schets 1

Bron voor schets 2
Bron voor schets 3






Schets vanuit bron 1
Schets vanuit bron 2

Schets vanuit bron 3




















Werkwijze: Het beginnen met dit materiaal ging heel stroef. Ik kreeg de grote vorm van het figuur er niet in. Op een gegeven moment had ik de grote vormen erin zitten en wanneer je gaat werken aan de details is het heel fijn materiaal. Het is namelijk erg plastisch materiaal en hierdoor kan je het heel makkelijk veranderen en aanpassen. Dit vond ik erg fijn.
Ik had wel vaker toen ik kleiner was met chamotteklei gewerkt, alleen heb ik nog nooit zo'n groot beeld gemaakt. Het was altijd om de fijne motoriek te verbeteren. bijvoorbeeld door kleine balletjes te draaien.

Onderzoek: Ik had voor de les al gekozen welke houding ik ging boetseren. Tijdens het boetseren kwam ik erachter dat ik niet genoeg klei had gepakt. Nadat ik genoeg klei had begon ik met de grootste vormen. Hierin is al duidelijk dat het figuur een zittende houding heeft. Maar zijn bovenlichaam is nog een grote klomp klei en er zit geen duidelijke vormen in. Bij de volgende stap gaf ik hem losse armen en een  hoofd. Maar het hoofd was nog steeds niet in verhouding. Bij de volgende stap ging ik heel veel klei en wegsnijden zodat het figuur steeds meer een menselijke vorm kreeg. En als allerlaatst voegde ik de details toe zoals het gezicht en de schoenen.

Eerste stap in het proces
De lichamelijke vorm word al meer zichtbaar


Het lichaam krijgt correcte verhoudingen
Details toegevoegd

Wat ging er goed? Ik vind het eindresultaat erg goed gelukt. Het was niet het eindproduct dat ik aan het begin voor ogen had, maar het is gecreëerd tijdens het proces. Ik vind het goed gelukt dat (voor mij) heel duidelijk is dat het figuur hoopvol wacht.

Wat kon er beter? Zijn armen zijn niet helemaal natuurlijk. Dit heb ik gedaan om het maken van handen te voorkomen. Maar het ziet er niet realistisch uit. Hier had ik nog extra aandacht aan kunnen besteden.

Ik ben erg te spreken over het eindresultaat!