zaterdag 31 oktober 2015

Luisteropdracht Amélie

Nick Monshouwer

Ik heb een luisteropdracht gemaakt voor de bovenbouw volgens het stappenplan in ´Nieuw Geluid´ (Vrolijk, 2013, p. 137) 

Ik heb een luisteropdracht gemaakt bij de compositie: 'Comptine D'un Autre été L'après-midi' gecomponeerd door Yann Tiersen


Dit nummer is afkomstig van de film: 'Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain.'
Ik ken deze compositie al erg lang en ik vind het nu nog steeds erg mooi. Het is een compositie waar ik veel associaties mee heb. Dit geeft mij het gevoel dat deze compositie veel mogelijkheden heeft. Ook is het een instrumentaal/klassiek stuk wat betekent dat er geen tekst in de compositie zit die de betekenis van het stuk weergeeft.

Het stappenplan

1. luisteren naar het muziekstuk
Betekenis: De betekenis van dit stuk staat niet geschreven op papier en er is geen tekst aan dit stuk gekoppeld. De betekenis geeft men er zelf aan door de associaties die hij/zij met het dit stuk heeft.
Vorm: Er zit herhaling en variatie in dit stuk. Het ritme, de eerste piano, die is steeds hetzelfde en herhaald zich het hele stuk door. Hieromheen worden allemaal variaties op het ritme gespeeld.
Klankaspecten: De klankduur van de compositie is gebaseerd op één herhalend ritme. Dit ritme bestaat uit achtste noten. Er zit een groot verschil qua klankhoogte in het stuk. De klanksterkte en klankkleur is het hele stuk door hetzelfde. Dit komt doordat het stuk maar door één instrument word gespeeld, namelijk de piano.
Luisterstijlen: Bij dit stuk word heel erg gestimuleerd dat je creatief luistert. Analyserend kan ook maar bij deze opdracht wil ik ze stimuleren om creatief te luisteren.

2. Hoe luisteren de kinderen en wat kunnen de kinderen ontdekken met dit muziekstuk
De kinderen zullen vooral creatief en analyserend luisteren. Omdat er namelijk herhaling in het stuk zit zal dit de kinderen hun aandacht trekken en gaan ze analyserend luisteren. Maar omdat deze compositie heel erg gevoelens en beelden oproept denk ik dat veel kinderen daarna overgaan op creatief luisteren. Doordat ze creatief gaan luisteren merken ze ook wat voor gevoelens en misschien wel herinneringen dit muziekstuk oproept bij zichzelf. 

3. Welke opdrachten wil je koppelen aan dit stuk
Het muziekstuk komt uit een film. De opdracht die ik bij dit stuk wil doen, is dat ik de kinderen een verhaal wil laten schrijven. Dit verhaal associeert de gedachten van het kind met de muziek. Het doel hiervan is dat kinderen leren begrijpen dat muziek altijd een onderliggend verhaal verteld, en dat door de gevoelens en de interpretaties van de kinderen het verhaal heel persoonlijk is. De jongeren kinderen die nog moeite hebben met schrijven, kunnen in plaats van het verhaal schrijven, het uitbeelden in een tekening. De kinderen kunnen hun verhaal kwijt in een tekening. Ze zijn de volledige 10 minuten bezig, als ze eerder klaar zijn kunnen ze altijd nog hun verhaal uitbreiden.

4. Beschrijf wat de kinderen moeten doen
De kinderen zijn heel erg bezig met creëren. Ze hoeven niet te analyseren of te noteren. Ze maken het verhaal op gevoel.

5. Didactische werkvorm
De kinderen zijn bezig met het vormen van een beeld bij muziek. Ook kijken ze hiervoor naar wat voor gevoelens een muziekstuk opwekt. 

6. Coöperatief leren 
Deze opdracht is geheel zelfstandig, omdat iedereen een andere interpretatie geeft aan het muziekstuk en niemand dezelfde gedachten heeft.

7. Zorg voor een verrassende opening
Muziek heeft een groot impact op een film. Zonder muziek of juist verkeerde muziek kan een film geheel verkeerd geïnterpreteerd worden. Ik laat aan de klas het filmpje: 'How music can change a film' zien. In dit filmpje word erg mooi geïllustreerd wat muziek voor effect heeft op een film.
8. Nabespreken
Nadat iedereen de tijd heeft gekregen om zijn stuk te schrijven, mogen de kinderen hun verhaal voordragen. Omdat alle verhalen voordragen te veel tijd kost, lezen de kinderen hun verhaal voor in groepjes van vier. Iedereen die zijn verhaal wilt voorlezen leest hem voor aan zijn groepje. Wanneer iedereen klaar is met voorlezen, worden de verhalen verzameld en in een verhalenbundel samengevoegd. Deze leggen we in de klas zodat iedereen nog een keertje de verhalen van de andere kinderen door kunnen lezen.

9. Feedback 
Wanneer ik de opdracht af had heb ik hem uit laten voeren door 'Ruby Vreedenburgh'
Het verhaal wat zij heeft geschreven op de muziek vindt u hier: 'Verhaal Amélie Ruby Vreedenburgh'
De feedback die zij mij gaf was:
  • Duidelijker aangeven wat er van de kinderen verwacht wordt.
  • Heel treurig liedje, misschien demotiveert dit de kinderen.
  • Duidelijker doel van de opdracht, waarom doen de kinderen deze opdracht, wat leren ze hiervan?
Ook heeft Nica Huizer uit klas 1B gereageerd op mijn blog. De reactie staat onder deze blog.
(Als u geen reactie kan vinden staat er onder deze een link ''1 opmerking''. Als u hier op drukt komt u bij de opmerking van Nica Huizer)

10. hoe heb ik dit feedback gebruikt?
Ruby Vreedenburgh
De eerste en de laatste tip vond ik erg nuttig en heb dit ook verwerkt in stap 3. Ik heb het doel en de opdracht duidelijker en uitgebreider uitgelegd. Ik heb ook toegevoegd waarom de kinderen deze opdracht maken, dit had ik er nog niet in staan. De tweede tip kon ik me wel in vinden maar ik heb juist dit nummer gekozen omdat het heel sterk emoties oproept. Wanneer je een muzieknummer laat horen die een vrolijkere associatie heeft voelt voor mij de emotie minder sterk.

Nica Huizer
Ik kreeg van Nica vooral positieve feedback. Ze had een opmerking over het nabespreken van de opdracht. In mijn eerste versie zouden de kinderen namelijk 5 zinnen uit hun verhaal (de kern) voordragen aan de gehele klas. Maar het hele verhaal voorlezen in groepjes vond ik een hele goede aanpassing van Nica, omdat de kinderen zo makkelijker hun verhaal kunnen doen. En de kinderen kunnen altijd nog elkaars verhalen teruglezen. Dit vond ik dus een hele efficiënte aanpassing.

Bronnen

Vrolijk, R. (2013). Nieuw Geluid. Groningen: Noordhoff uitgevers.

Comptine D'un Autre été L'après-midi' by Tann Tiersen

How music can change a film

1 opmerking:

  1. dit is m'n feedback: hele leuke luisteropdracht! Goed dat je de kinderen een verhaal laat opschrijven. Misschien kun je de leerlingen in groepjes zetten om hun verhalen aan elkaar te vertellen? Verder heb ik niet echt veel kritiek haha! Ook dat filmpje 'how music can change a film' is heel grappig om te zien! Dat spreekt de kinderen zeker aan.

    BeantwoordenVerwijderen